Sunday, October 4, 2009

Sudah terima 2 sebutharga

Sehingga kini AJK telah menerima 2 sebutharga dari 2 kontrakraktor
Satu yang murah dan satu yang mahal. AJK tidak tertakluk kepada memilih kontraktor yang memberikan sbutharga lebih murah.

Keputusan memilih kontraktor akan dilakukan dalam mesyuarat AJK. Buat masa ini pemilihan masih belum dibuat kerana dana terkumpul masih belum cukup.

Untuk makluman penduduk, pelan surau As-Syakirin yang dibuat banyak menggunakan struktur konkrit tetulang pada peringkat awal pembinaan kerana bentuk bumbungnya dua lapis.

Penulis blog telah melihat sebutharga yang dikemukakan oleh 2 kontraktor tersebut:

1. Kontraktor pertama memerlukan lebihkurang RM70,000 sehingga semua struktur bangunan siap. ( Tiada rangka bumbung dan bumbung serta tiada dinding-setakat struktur tiang dan rangka bangunan sahaja. Kontraktor pertama memerlukan banyak kos peringkat awal dan kos sedikit peringkat akhir)

2. Kontraktor kedua memerlukan RM54,000 dan pembinaan ditawarkan sehingga peringkat menaikkan bumbung ( Rangka bumbung dan bumbung siap.Tiada dinding) Namun sebutharga yang diberikan oleh kontarktor kedua lebih mahal dari kontraktor pertama. Kontraktor kedua menawarkan tuntutan rendah peringkat awal pembinaan tetapi tinggi pada peringkat kedua.

Fasa pembinaan:
Peringkat pertama - pembinaan struktur dan rangka bangunan (paling banyak kerja)
Peringkat kedua - rangka bumbung dan bumbung
Peringkat ketiga - dinding batu bata simen
Peringkat keempat - wiring elektrik
Peringkat kelima - plaster dinding
Peringkat keenam - kerja-kerja kemasan cat

Untuk makluman penduduk selapas hari raya ini, AJK akan mula memilih kontraktor pembangunan projek.

AJK akan memulakan pembinaan mengikut jumlah dana semasa yang terkumpul. Risiko projek terbengkalai adalah tinggi kerana jumlah dana terkumpul tidak mencapai sasaran.

Bagi mengelakkan bangunan surau terbengkalai, penduduk yang masih belum memberikan komitmen sumbangan dimohon segera membuat sumbangan.

No comments:

Post a Comment