Friday, January 1, 2010

Perubahan peringkat pembinaan

Hari ini penulis blog telah berbincang dengan kontraktor bagaimana sekiranya selepas rangka struktur siap terus sahaja memasang rangka bumbung dan bumbungnya sekali tanpa perlu memasang dinding batu bata dahulu. Dalam fikiran penulis blog sekiranya bumbung dinaikkan dahulu sepertinya surau ini nampak akan siap. Rupa-rupanya tidak boleh. Mengikut kontraktor dinding batu bata perlu dinaikkan dahulu kerana ia akan menyokong kekuatan struktur bangunan.

Namun mengikut kontraktor, AJK boleh skip konkrit lantai simen dahulu. Tanpa membina lantai konkrit sebaik sahaja rangka struktur bangunan surau siap, kontraktor terus memasang dinding dan apabila dinding siap maka rangka bumbung dan atap telah boleh dipasang kerana struktur bangunan sudah kukuh. Selepas bumbung siap baru kontraktor akan membina lantai konkrit pula. Jika bangunan kukuh dengan pembinaan cara ini penulis blog setuju sahaja. Sudah nampak bumbung, penulis blog sudah dapat menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya kerja selepas itu menjadi lebih mudah.

Mengikut perkiraan penulis blog, berikut adalah peringkat pembinaan yang dicadangkan:

1. Penyediaan tapak.Buat jalan masuk.Korek lubang.Buat frame,Ikat besi - RM18,000
2. Membuat konkrit footing -RM15,000
3. Membina tiang konkirt - RM14,000
4. Buat top beam dan intermediate top beam - RM14,000
5. Memasang dinding batubata - RM17,000
6. Memasang rangka bumbung dan memasang bumbung -RM32,000

Jumlah semua = RM110,000 ( Bumbung siap. Lantai konkrit dikemudiankan)

Dana semasa adalah RM90,000. Bermakna AJK hanya perlukan RM20,000 lagi untuk membuat bayaran sehingga peringkat pemasangan bumbung dengan skip dulu pemasangan lantai konkrit. Bila bumbung siap, kontraktor akan berpatah balik membina lantai konkrit semula. Tapi mengikut kontraktor membina lantai konkrit kemudian daripada memasang bumbung agak menyusahkan kerana kren tidak dapat menuang simen daripada lori dari atas bangunan melainkan jikalau konktraktor menggunakan mesin bancuhan simen sendiri atau secara manual rasanya boleh.

Untuk membina lantai konkrit, AJK perlukan RM9,000 pula.

Sehubungan itu kepada semua penduduk yang masih belum membuat sumbangan dimohon supaya segera bertindak membuat sumbangan mengisi dana pembinaan surau As-Syakirin. Jika semua penduduk memberikan komitmen padu, tanpa mengambil sikap tunggu dan lihat atau berkecuali, penulis blog amat yakin sebelum Ramadhan 2010 ini Surau As-Syakirin akan siap dibina dan telah sedia digunakan oleh penduduk.

Kepada penduduk yang telah membuat sumbangan, sekiranya tuan/puan masih ingin membuat sumbangan kali kedua, AJK amat mengalu-alukan.

Kepada penderma-penderma daripada luar komuniti kami yang sudi membantu pula , kami AJK pembinaan surau As-Syakirin amat menghargai sumbangan tuan/puan. Jasa baik tuan/puan tidaklah dapat kami membalasnya melainkan Tuhan Yang Esa jualah yang dapat memberi ganjaran untuk tuan/puan semua.

No comments:

Post a Comment