Tuesday, January 12, 2010

Alhamdulillah.Syukur. Sudah terima surat daripada Lembaga Zakat

AJK mengucapkan ribuan terima kasih kepada Lembaga Zakat Negeri Selangor.

Hari ini penulis blog telah dihubungi Tn Hj Raja Zazman, Pengerusi JK pembinaan surau As-Syakirin bahawa beliau telah menerima surat kelulusan daripada Lembaga Zakat Negeri Selangor bagi peruntukan dana pembinaan surau As-Syakirin.

Namun jumlah yang diluluskan adalah sebanyak RM40,000 sahaja. Sebelum ini seorang pegawai Lembaga Zakat yang juga rakan penulis blog memaklumkan biasanya jumlah maksimum yang Lembaga Zakat beri bantuan adalah sebanyak RM50,000. Walaupun tidak mendapat jumlah penuh, AJK sangat berterima kasih kepada Lembaga Zakat Negeri Selangor. Nampaknya usaha AJK menjadi semakin mudah.

Jumlah derma terkumpul setakat ini penulis blog tidak pasti. Penulis blog akan menunggu penyata akaun bank berakhir 31 Januari 2010 ini. Mengikut perkiraan penulis blog, ada kemungkinan derma terkumpul etakat ini adalah berjumlah RM95,000. Jumlah ini belum ditolak wang yang sudah dibayar kepada kontraktor iaitu sebanyak RM33,000.

Harga kos binaan surau adalah sebanyak Rm196,500. Dengan dana semasa yang terkumpul berjumlah RM95,000 dan peruntukan daripada Lembaga Zakat Selangor berjumlah RM40,000 bermakna AJK masih kekurangan dana sebanyak RM61,500.

Namun walaupun Lembaga Zakat sudah meluluskan bantuan peruntukan sebanyak RM40,000 kelulusan yang dibrikan adalah bersyarat. Antara syarat yang ditetapkan ialah:

1. Hanya apabila pembinaan telah mencapai 70% baru AJK boleh membuat tuntutan

2. AJK perlu mengambil gambar tahap kemajuan pembinaan yang menunjukkan bangunan surau sudah siap 70%.
3. Tahap kemajuan pembinaan 70% disahkan oleh pegawai daripada MPKj atau jurutera?(penulis blog sudah lupa..kena lihat suratnya dulu )

Sehubungan itu kepada semua penderma yang sudi membantu kami untuk mencapai sasaran terkumpul bagi baki RM61,500 , kami amat berterima kasih kepada tuan/puan semua.

Nota : Surat daripada Lembaga Zakat ada pada pengerusi. Pengerusi belum fotostat untuk diberi kepada penulis blog bagi simpanan fail.

No comments:

Post a Comment