Sunday, January 17, 2010

Kesempitan wang

Ramai juga orang mengeluh kerana mereka selalu kesempitan wang.

Saya bekerja seorang sahaja. Isteri pula surirumah. Anak pula ramai. Seringkali pendapatan kami sekeluarga tidak cukup.

Kerja saya tidak seberapa. Bolehlah sekadar cukup makan sahaja.

Hutang saya keliling pinggang!

Inilah keluhan yang seringkali kita luahkan. Penulis blog simpati juga. Jika begini keadaannya memang patutlah mereka tidak dapat memberikan sumbangan mengisi dana pembinaan surau As-Syakirin ini.

Namun percaya atau tidak jika kita selalu bercakap kesempitan wang, ia sebenarnya adalah satu doa juga untuk kita. Dibimbangi sampai bila-bilapun kita akan sentiasa kesempitan wang. Tidak cukup wang, kita perlu bekerja keras untuk mendapatkannya.

Namun peraturan kehidupan perlu juga dipatuhi. Jangan kerana kita tiada wang kita mencarinya daripada jalan-jalan yang dilarang. Berjudi umpamanya adalah kerja haram. Menipu wang orang juga haram. Mencuri, pecah amanah, rasuah juga haram. Berurusniaga benda-benda yang diharamkan juga dilarang agama seperti menjual dadah dan seumpamanya.

Dalam kita kesempitan wang itu sebenarnya jika kita berlapang dada memberi sedekah ke arah kebajikan, ia boleh mendatangkan keberkatan di atas tindakan tersebut. Mana tahu pada suatu hari kita akan mendapat lebih rezeki. Kadangkala usaha kita diperlihatkan dengan kejayaan anak-anak kita dalam pelajaran. Mereka berjaya dalam meneruskan kehidupan mereka pada masa depan. Dewasanya mereka tidak menyusahkan kita sebagai ibubapa. Disiplin mereka terkawal. Mereka kurang menyusahkan masyarakat. Gejala-gejala sahsiah negatif tiada pada mereka.

Kepada penduduk yang mengeluh kesempitan wang ini penulis blog amat yakin sekiranya mereka turut menyumbang ke arah kebajikan seperti menginfaqkan sedikit harta atau wang dalam membantu usaha AJK merealisasikan pembinaan surau As-Syakirin ini, penulis blog pasti mereka akan mendapat ganjaran yang lebih besar berbanding RM100 yang hilang disedekah atau diwakafkan untuk pembangunan surau as-Syakirin.

No comments:

Post a Comment