Saturday, January 23, 2010

Badan Khairat Kematian

Lazim kita mendengar di sesuatu tempat pihak AJK masjid atau surau menubuhkan badan khairat kematian. Untuk menjadi ahli penduduk perlu membayar jumlah yuran tertentu. Ada tempat mengutip yuran RM3 sebulan dan ada juga mengutip Rm5 sebulan. Untuk apa yuran ini dikutip?

Yuran ini dikutip bagi memudahkan penduduk bersedia jika ada kes kematian melibatkan keluarga mereka. Ada kes, bantuan sebanyak RM500 lazimnya diberikan kepada ahli untuk membayar kos pengurusan jenazah. Duit ini tidak diberi kepada ahli waris. Sebaliknya digunakan oleh AJK yang berkaitan untuk membeli peralatan dan kelengkapan selain membayar saguhati kepada penggali kubur dan sebagainya.

Sering berlaku apabila ada kes kematian ahli waris tidak mempunyai wang untuk membayar kos pengurusan jenazah. Menjadi ahli mana-mana badan khairat memudahkan perkara ini. Tidak perlu ahli waris bersusah payah membayar kos pengurusan jenazah kerana ia akan ditanggung oleh badan khairat jika mereka sudahpun menjadi ahli.

Namun jika badan khairat hanya mengutip wang yuran keahlian tanpa mempunyai kemampuan untuk mengurus jenazah anak kariah sesempurna mungkin, badan khairat tersebut nyata tidak mendatangkan sebarang manfaat.

Adakah surau as-Syakirin akan menubuhkan badan khairat kematian apabila sudah siap nanti?

Mungkin Ya mungkin Tidak.

Penulis blog sudah merancang satu penyelesaian.

Apabila ada kes kematian, kita akan menggunakan duit surau dulu. Untuk itu dana surau perlu banyak. Setelah semuanya selesai, AJK surau akan menuntut semula wang surau yang sudah digunakan daripada waris simati supaya ia boleh digunakan oleh orang lain pula. Tidak bayar tidak mengapa. Tetapi jika tidak bayar, dana surau pula habis. Tidaklah dapat pula AJK surau membantu orang lain.

Namun semua ini hanya cakap kosong sahaja jika suraunya tidak ada. Untuk itu penulis blog amat berharap supaya semua penduduk segera membantu AJK merealisasikan pembinaan surau As-Syakirin ini. Jika siap AJK sudah boleh bertindak dan bersedia untuk menghadapi kes kematian yang sukar dijangka ini.

Mana tahu entah-entah esok penulis blog tiada lagi di dunia . Tidak siapa dapat menjangka.

No comments:

Post a Comment