Saturday, January 23, 2010

Kes kematian pertama di Fasa 6

Bukan tujuan penulis blog untuk membangkitkan semula kesedihan penduduk yang telah kehilangan orang tersayang. Pertama-tama penulis blog ingin memohon kemaafan.

Pada tahun lepas salah seorang penduduk di komuniti ini telah kehilangan ahli keluarga beliau.

Alhamdulillah, Pengerusi Jawatankuasa Pembinaan Surau As-Syakirin, Tn Hj Raja Zazman , timbalan Pengerusi yang juga bakal Imam Surau As-Syakirin nanti iaitu Tn Hj Halim dan beberapa lagi AJK sudah mengambil tindakan yang perlu bagi memudahkan urusan penduduk yang terlibat.

Sebelumnya penulis blog mendapat tahu jika ada kes kematian di komuniti TPS ini, penduduk mendapatkan bantuan daripada AJK masjid Kg Rinching kerana penduduk belum cukup bersedia mengurus kes sebegini.

Bagi penulis blog amat tidak patut hal ini terjadi. Dalam ratusan atau bolehjadi ribuan penduduk yang ada di komuniti ini tiada seorang pun yang sanggup ke hadapan menangani kes-kes sebegini.

Jadi secara logiknya Pengerusi JK penaja surau As-Syakirin sudah menjadi perintis ke arah ini. Jawatankuasa ini akan menjadi lebih mantap jika penduduk memberikan sokongan padu dengan segera menyumbang mengisi dana pembinaan surau as-Syakirin.

Kos pembinaan surau ini adalah Rm196,500 tidak termasuk kos pembinaan bilik air yang turut dilengkapi dengan bilik memandikan jenazah.

Untuk makluman penduduk, dalam pelan surau yang dibina oleh arkitek Lakareqa turut terdapat kelengkapan bilik mandi jenazah.

Sehubungan itu marilah kita sama-sama berusaha supaya kemudahan ini dapat dibina dengan kadar segera. Fokus utama AJK sekarang adalah bangunan surau siap terlebih dahulu. Sudah siap,kita akan masuk ke fasa kedua iaitu menyediakan kelengkapan bilik wuduq, tandas dan bilik mandi jenazah pula.

Buat sementara apabila surau siap, kita hanya akan memasang kepala paip sahaja untuk tempat berwuduq terbuka. Tandas tidak dibina dahulu. Jadi penduduk perlu balik ke rumah jika ingin qada hajat atau membuang air. Dana selanjutnya cukup, kelengkapan-kelengkapan yang lain akan dibina.

No comments:

Post a Comment