Saturday, January 23, 2010

Pengurusan jenazah bukan satu perniagaan

Pada entry yang lalu penulis blog sudah mengulas isu ini. Bagi masyarakat keturunan cina pengurusan kematian boleh jadi satu bidang perniagaan yang menguntungkan. Contoh terdekat di tempat kita adalah wujdunya Taman Peringatan Nirvana. Hinggakan syarikat ini disenaraikan dalan Bursa Saham. Untuk di semadikan di situ masyarakat cina perlu membayar hampir ratusan ribu ringgit. Masyarakat keturunan lain penulis blog tidak tahu. Jika penulis blog tersilap fakta pula, harap ampun dan maaf dan mohon diperbetulkan.

Bagaimana jika orang Islam yang meninggal? Dari dulu hingga sekarang biasanya jenazah orang Islam di urus secara bergotong-royong oleh masyarakat atau ahli kariah bagi sesebuah masjid atau surau.

Hari ini untuk mengurus jenazah memerlukan belanja yang besar. Barangkali dalam RM500 ke Rm1000. Wang ini bukan untuk dibayar kepada syarikat yang menceburi perniagaan dalam bidang ini. Wang ini adalah untuk membayar kos pengurusan jenazah.

Berikut bayaran-bayaran yang terlibat untuk makluman penduduk:

1. Membeli kain kapan - RM200
2. Membeli kelengkapan mandi jenazah - Sabun, sarung tangan,kapur barus,kapas - RM100
3. Sewa van jenazah untuk dihantar ke tanah perkuburan - RM100
4. Upah penggali kubur - Rm250
5. Saguhati bilal mandi jenazah - penulis blog tak tahu bayarannya
6. Saguhati imam solat jenazah ,talqin dan tahlil di tanah perkuburan - juga tak tahu kosnya

Ini adalah belanja asas. Yang lain penulis blog tidak tahu.

Sebagai penduduk muslim bersediakan kita untuk menghadapi kes-kes sebegini seorang diri jika kita sendiri atau ahli keluarga kita di panggil menghadap Pencipta kita, Tuhan Yang Maha Berkuasa Menghidup dan Mematikan MakhlukNya dalam tempoh terdekat ini ?

Adakah kita akan membeli sendiri kain kapan?
Adakah kita akan membeli sendiri kelengkapan mandi jenazah?
Adakah kita akan mencari sendiri kelengkapan-kelengkapan berkaitan yang diperlukan?
Adakah kita akan menghubungi pihak penjaga tanah wakaf sendiri?
Adakah kita akan mengorek liang lahad sendiri?
Adakah kita akan memandikan jenazah tersebut sendiri?
Adakah kita akan solat sendirian?
Adakah kita akan menghubungi van jenazah sendirian?
Adakah kita akan menguruskan urusan pengkebumian sendirian?

Jawapannya tidak mungkin berlaku. Kita tidak akan mampu melaksanakannya seorang diri. Kita pasti akan mengharapkan bantuan jiran tetangga. Bagaimana pula jiran tetangga hanya datang melawat dan hanya tumpang bersedih tanpa ada sebarang usaha untuk membantu mengurus jenazah tersebut?

Sebab itu sebagai ahli komuniti, kita perlukan satu jawatankuasa yang betul-betul mantap dan berfungsi. Jawatankuasa ini tidak boleh bergerak di rumah. Ia sukar dilaksanakan.

Kita perlukan tempat untuk mengorganisasi urusan ini. Surau adalah tempat yang sangat relevan.

Jadi kepada semua penduduk, bantulah kami AJK pembinaan Surau As-Syakirin untuk merealisasikan pembinaan surau di komuniti kita ini. Jangan kita mengambil sikap berkecuali atau mengambil sikap tunggu dan lihat sahaja pembangunannya berlaku di depan mata kita.

Jadilah salah seorang yang menyumbang dana pembinaannya.

Sudah siap nanti penulis blog amat yakin, AJK nya sudah bersedia untuk mengurus kes-kes yang tidak dapat di sangka ini. Jika berlaku kes kematian, AJK akan dapat mengurusnya secara sempurna.

No comments:

Post a Comment