Saturday, January 16, 2010

Surau al Makmur dan Surau As-Syumul

Di seksyen 1 Bandar Rinching terdapat surau As-Syumul. Di seksyen 4 Bandar Rinching pula terdapat surau Al Makmur. Kedua-dua surau ini tidak jauh lokasinya. Tidak sampai 1 Km pun .

Ketika surau Al Makmur belum dibina, penduduk-penduduk di seksyen 4 Bandar Rinching berjemaah di surau As-Syumul. Namun oleh kerana di seksyen 4 sendiri mempunyai tapak surau yang di sediakan pemaju, penduduk di situ menubuhkan AJk penaja bagi membangunkan sebuah surau baru.

Untuk merintis tindakan, penduduk di seksyen 4 Bandar Rinching menyewa sebuah rumah untuk dijadikan surau sementara. AJKnya bertindak sehinggalah surau Al Makmur berjaya disiapkan dan digunakan. Kini surau Al Makmur sudah menganjurkan solat Jumaat dan penduduk di TPS sendiri turut berjemaah di sana pada hari Jumaat.

Berbeza dengan surau As-Syakirin, AJK berpendapat tidak perlu menyewa sebuah rumah untuk dijadikan surau sementara kerana ia merugikan. Adalah lebih baik usaha membina terus surau dilakukan.

Kini setelah hampir 11 bulan diusahakan bermula pada Mac 2009, pembinaan surau As-Syakirin sudahpun dimulakan dalam tempoh masa tidak sampai setahun AJK bertindak.

Sehubungan itu kepada semua penduduk, AJK amat berharapkan sokongan daripada tuan/puan semua. Surau yang dibangunkan ini adalah milik kita semua. Kita akan menggunakannya lama. Selagi hayat kita ada dan selagi kita menetap di sini. Kita tiada, anak cucu kita atau waris-waris kita pula yang akan menggunakannya.

No comments:

Post a Comment