Saturday, January 23, 2010

Renovation rumah hingga RM10,000 ke RM25,000

Penulis blog tahu untuk penduduk berpindah masuk ke rumah baru banyak wang diperlukan. Kos yang diperlukan adalah untuk memasang grill, memasang kitchen kabinet, memasang plaster syiling, membeli perabot baru, membeli lampu dan kipas, pasu-pasu bunga dan rumput carpet, memasang jubin dan awning pada anjung kereta. Barangkali ada yang memecahkan runag depan atau belakang untuk membina ruang tambahan. Pendek kata banyak wang perlu dibelanjakan untuk berpindah masuk ke rumah baru. Itu belum masuk untuk memasang set Astro lagi.

Ramai juga pemilik-pemilik rumah sefasa dengan penulis blog yang penulis blog tanya. Berapa mereka berhabis untuk memasuki rumah baru. Ada yang RM25,000 , RM20,000 dan jumlah yang lainnya. Penulis blog sendiri berhabis RM19,000 untuk masuk ke rumah setahun yang lalu. Apa yang penulis blog buat entahlah..rasa macam tak lengkap sahaja lagi. Entah apa-apa yang buat tahu-tahu habis RM19,000.

Penulis blog ingin membuat sedikit pengiraan supaya penduduk yang ingin berpindah masuk ke rumah baru mendapat sedikit maklumat berapakah harga yang perlu mereka bayar.

Berikut kos yang dijangkakan:

1. Grill biasa RM 1800. Grill wrough iron RM3000
2. Kitchen kabinet - RM5000
3. Plaster syiling - RM3000
4. Kipas dan lampu - RM3000
5. Awning dan jubin anjung kereta - Rm5000
6. Pecah dan tambah ruang dapur - Rm5000

Penulis blog telah mendapatkan khidmat Halim Enterprise yang rumah beliau dekat dengan kolam renang. Banner en Halim turut di pasang di beberapa lokasi di sini. Beberapa rumah di lorong penulis blog menggunakan khidmat En Halim yang merupakan seorang pesara tentera. Menggunakan khidmat En Halim adalah lebih selamat kerana rumah beliau terletak di sini. Kerja beliau juga kemas. Lebih penulis blog kagum, En Halim turut melakukan sendiri kerja-kerja bersama dengan pekerja-pekerjanya. Ada kontartor lain menjadi seperti mandor sahaja. Pusing-pusing keliling kejar kereta pemilik rumah untuk dapatkan pelanggan sahaja. Kerja tidak buat. Suruh orang lain.

Penulis blog memerhatikan ramai juga penduduk yang tersilap memilih kontraktor. Ada yang lambat siap. Ada yang buat kerja tidak betul. Kesannya pemilik rumah sakit hati. Duit banyak dilaburkan, hasilnya tidak kemas. Harga pulak mahal.

Namun dalam sibuk-sibuk kita mengubahsuai dan melengkapkan rumah baru kita, penulis blog ingin merayu kepada penduduk di fasa 7B Taman pelangi Semenyih, silalah reservekan sedikit sebanyak RM100 untuk mengisi dana pembinaan surau As-syakirin. Surau ini nanti adalah untuk kegunaan penduduk-penduduk fasa 7B juga.

No comments:

Post a Comment