Sunday, January 24, 2010

Kita tidak akan jatuh miskin hanya kerana menyumbang Rm100

Nak kata kita miskin tidak.

Kita boleh mengisi minyak kereta kita setangki penuh lebih kurang RM60.

2,3 hari minyak itu habis dan kita kena isi lagi.

Setiap bulan Rm60 lagi untuk bil ASTRO yang bukannya prioriti dalam keperluan kita setiap bulan. Pendekata tiada ASTRO di rumah kita, kita masih boleh meneruskan kehidupan.

Oleh sebab itu RM100 bagi penulis blog bukannya jumlah yang besar. Nilai RM100 sudah kecil sekarang. Tidak sebanyak mana jumlah itu.

Jangan kita terasa berat sangat untuk mendermakan Rm100 ini ke arah kebaikan. Menderma RM100 bagi mengisi dana pembinaan surau bukannya satu kerja sia-sia. Tidak rugi wang kita hilang RM100. Penulis blog amat yakin, wang kita yang hilang akan diganti semula. Tidak besok, di masa akan datang barangkali rezeki kita ada. Boleh jadi kita akan mendapat lebih daripada yang ada sekarang.

Kadangkala kita terasa seperti sentiasa kekurangan wang. Kita rasa susah yang amat sangat. Keluh kesah kita dibuat gara-gara memikirkan soal wang ini. Namun dalam masa yang sama pernah atau tidak kita terfikir bahawa kita ini terlalu sukar untuk menginfaqkan harta kita ke arah kebaikan. Kerana kita amat payah dalam hal ini, terlalu berat tangan kita untuk menghulurkan sumbangan, barangkali kita sukar untuk mendapat rezeki yang lebih baik.

Kadangkala kita juga diuji dalam bentuk kesihatan. Ada duit, kena pula berhabis untuk berubat. Barangkali nikmat kesihatan boleh juga ditafsirkan sebagai rezeki juga. Jika badan kita sihat bukankah kita tidak perlu membuang duit untuk pergi ke klinik atau ke hospital. Jika demam atau sakit biasa tidak lah mengapa. Bagaimana jika didatangkan dalam bentuk penyakit yang memerlukan belanja kos perubatan yang tinggi. Kita kena pergi ke hospital pakar untuk mendapatkan rawatannya. Agak menyedihkan jika kena pula duduk di sana berbulan-bulan lamanya.

Entahlah. Penulis blog hanya dapat mengagak sahaja.Entah ya atau pun tidak fakta ini. Tidaklah penulis blog tahu..

Penulis blog pasti setiap daripada kita hanya menunggu masa sahaja untuk mendapat sakit. Ini adalah lumrah alam. Sudah tua, barangkali kita akan dihinggapi banyak penyakit. Berdoalah kita supaya kita hanya mendapat sakit biasa sahaja. Sakit tua.

Penulis blog berdoa kepada Pencipta penulis blog, janganlah hendaknya penulis blog mendapat sakit yang teruk-teruk itu.

No comments:

Post a Comment