Saturday, January 23, 2010

Walimatul urus. Tak jemput orang tak datang

Jika ada majlis walimatul urus jangan kita datang jika tidak dijemput oleh pemilik rumahnya. Berdosa pula hukumnya memakan makanan dalam majlis perkahwinan jika kita tidak dijemput oleh tuan rumah.

Tetapi ini jika majlis perkahwinan. Bagaimana dengan kes kematian? Agama mengajar kita supaya pergi menziarahi orang yang sakit. Lebih-lebih lagi jika ada kes kematian jiran tetangga atau ahli dalam komuniti kita, mengunjungi mereka mendapat pahala. Sekurang-kurangnya mengingatkan kita suatu hari kita pula yang akan mengalaminya.

Jika ada kes kematian kita akan datang walaupun tidak dijemput oleh tuan rumah. Tetapi adakah kita akan datang jika si mati tidak kita kenali? Kita tidak pernah bertegur sapa dengannya. Nama juga kita tidak tahu. Adakah kita akan datang ?

Oleh sebab itu wujudnya surau as-Syakirin ini amat penting. Di situ penduduk komuniti muslim berkumpul supaya dapat berkenal-kenalan antara satu sama lain. Sudah kenal apabila seseorang dilanda kesusahan, pasti ahli jemaah atau ahli kariah akan membantu.

No comments:

Post a Comment