Wednesday, December 16, 2009

Kerja hari ini

Penulis blog telah memantau kerja-kerja di tapak surau. Hari ini 3 orang pekerja AZ Asia Enterprise membina setor untuk menyimpan alatan seperti simen, cangkul,sekop dll bersaiz 8 X 8 kaki bersekali dengan pondok tempat berehat melepas lelah. Pondok dan stor sudah siap.

Di luar kelihatan timbunan kayu dan papan lapis yang tebal.

Rasa-rasa kerja selepas ini adalah untuk membina laluan masuk dengan konkrit kerana ada longkang untuk masuk ke tapak surau. Jika tak buat jalan masuk dengan konkrit ini bermakna lori tidak dapat masuk ke tapak surau untuk meghnatar bahan binaan seperti batu, simen, pasir dan yang lain-lainnya.

Hari ini masuk hari kedua pekerja syarikat memulakan kerja pembinaan

Hari pertama Isnin 14/12/2009
arkitex, surveyor dan kontarktor menentukan sempadan tapak surau, menentukan point tapak binaan surau. beberapa bahan binaan juga telah dihantar ke tapak surau untuk membina pondok rehat dan setor simpanan peralatan dan bahan binaan.

Hari kedua Selasa 15/12/2009
Pondok rehat dan setor simpanan barang siap

Hari ketiga Rabu 16/12/2009
Potong papan lapis dan kayu buat acuan konkrit untuk footing

Hari keempat Khamis 17/12/2009
Masih buat framework

Hari kelima Jumaat 18/12/2009
Pekerja cuti. Masa suntuk hari ini sebab nak pergi solat Jumaat.

Hari keenam Sabtu 19/12/2009
Bachoe atau jentera Case datang buat jalan masuk

Hari ketujuh Ahad 20/12/2009
Kontraktor datang memancang dan menandakan lubang tiang untuk dikorek jentera backhoe hari esok.

Apabila surau mula dibina, penulis blog akan mengambil gambar dari masa ke semasa. Sila tunggu...

Ingin melihat surau ini disiapkan tanpa sebarang masalah dan dalam tempoh masa ditetapkan.. Bantu kami dengan menghulurkan sumbangan bagi mengisi dana membiayai kos pembinaannya.

Kontraktor memberi jaminan, bangunan surau boleh disiapkan dalam tempoh 6 bulan dari sekarang. Tetapi jika dana hanya berjumlah dalam lingkungan Rm90,000 , dalam tempoh 3 bulan pembinaan akan dihentikan kerana duit sudah habis dibayar kepada kontraktor bagi peringkat kerja yang sudah ditetapkan..

Dana kembali cukup, kontraktor akan kembali menyambung kerja. Hal ini telah dipersetujui antara AJK dengan kontraktor iaitu surau akan dibina mengikut kewangan semasa yang ada sahaja. Duit habis, pembinaan dihentikan. Ada duit semula, kerja disambung sehinggalah bangunan siap 100%.

Jika boleh AJK ingin melihat bangunan ini siap 100% sebelum berakhir bulan Jun 2010.

No comments:

Post a Comment