Friday, July 23, 2010

Sayap kiri dan kanan surau akan diturap simen render

Kini kos pembinaan tandas sudah cukup. Untuk lebih telus dipaparkan maklumat sebutharga di bawah untuk perhatian penduduk.

Seorang kontraktor memberi harga RM14,700 , seorang memberi harga RM12,000 dan seorang lagi memberi harga RM11,000 bagi pembinaan tandas sahaja. Sehingga kini dana surau sudah cukup untuk membayar harga kos pembinaan tandas. Ini bermakna pembinaan tandas sudah boleh dimulakan.

Cuma AJK perlu mencari dana untuk menurap simen render di sayap kiri dan kanan surau sahaja lagi yang masing-masing berkeluasan 25 X 45 kaki persegi. Seorang kontraktor memberi harga RM8000. Seorang kontraktor lagi memberi harga RM4000. Dana untuk membina simen render ini masih tiada. Sehubungan itu bantuan daripada semua penduduk dan penderma yang sudi membantu amat dialu-alukan.

Simen render di sisi kiri dan kanan surau adalah sebagai persediaan sekiranya berlaku limpahan jemaah pada Ramadhan nanti dan juga semasa solat sunat Aidilfitri dan AidilAdha. Untuk mengelak hujan, khemah barangkali akan disewa atau ditempah.

Sehubungan itu mana-mana kontraktor yang sanggup melawan harga di atas dialu-alukan sebelum AJK membuat keputusan memilih kontraktor esok.

Apsek pemilihan mengambilkira harga yang boleh menjimatkan dana surau selain kontraktor diminta memberi jaminan kualiti pembinaan. Namun demikian AJK tidak tertakluk kepada memilih kontraktor yang memberikan sebutharga termurah.

SPESIFIKASI TANDAS / BILIK AIR

1. Berkeluasan 16 kaki panjang X 10 kaki lebar
2. Mempunyai 2 tandas lelaki dan 2 tandas wanita
3. Mempunyai tempat wuduq dengan 3 kepala paip di kedua-dua bilik
4. Lantai jubin
5. Rangka bumbung jenis kayu
6. Atap genting simen
7. Dinding belakang tandas bertingkap ram kaca boleh laras
8. Kedua belah dinding mempunyai batu angin/laluan angin
9. Kerja pendawaian dan pemasangan dua lampu kalimantang
10. Pintu PVC dengan frame alminium
11. Tangki Septik untuk kegunaan 5 orang dengan paip saluran PVC
12. Cat dinding bahagian luar dan dalam berwarna putih
13. Bumbung berabung
14. Syiling asbestos
15. Longkang sekeliling bangunan

No comments:

Post a Comment