Sunday, June 13, 2010

Tandas sementara


Klik sini untuk lihat pengeluar




Pagi tadi penulis blog telah pergi ke kedai hardware untuk meninjau kos tangki septik. Di kedai hardware kg Rinching harga tangki septik untuk 5 ke 8 orang berharga RM2,000. Mengikut taukeh kedai tersebut beliau boleh beri diskaun 50%. Jadi harganya adalah RM1,000 sahaja.

Jika tangki berkaspasiti 8 hingga 15 orang harganya dalam RM2,000. Tandas cangkung pula RM110 satu set.

Penggunaan tangki septik membolehkan air bersih dilepaskan ke longkang kerana mekanisme binaan dalam tangki septik akan memerangkap semua sisa pepejal. Cuma apabila penuh surau perlu mengeluarkan kos mengosongkan tangki dengan Indah Water konsortium. Jika tidak silap kos mengosongkan tangki septik ini dalam lingkungan RM1000 juga.

Sebelum ini mengikut kontraktor, jika mahu membina tandas sementara kos adalah dalam sekitar RM5,000.

Untuk membina tandas sementara ini dana masih tiada. Jika AJK tidak dapat mengumpul dana bermakna apabila surau mula digunakan nanti kemudahan tandas tiada. Yang sakit perut atau hendak membuang air kecil terpaksalah balik ke rumah masing-masing.

Jadi untuk memastikan tandas sementara ini dapat dibina AJK memerlukan dana lebihkurang RM5,000 lagi. Kepada penderma yang sudi menyumbang bolehlah mengkreditkan sumbangan terus ke akaun surau. Sudah menyumbang jangan lupa memaklumkan bendahari melalui SMS ke 013-2937679 atau email ke assyakirin.tps@gmail.com atau hantarkan slip sumbangan ke alamat AJK Pembinaan Surau as-Syakirin, d/a No 40 Jln TPS 4/5 Taman Pelangi Semenyih,43500 Semenyih, Selangor.

No comments:

Post a Comment