Tuesday, June 29, 2010

Pelan binaan surau dan pelan kemudahan surau adalah sekali

Untuk makluman penduduk dan semua penderma pelan binaan kelengkapan surau dan binaan surau adalah bersekali dalam satu pelan. Cuma semasa proses pembangunannya AJK lebih memfokuskan untuk membina bangunan surau terlebih dahulu. Biasanya pihak yang membangunkan surau akan membina kesemuanya sekali. Contohnya untuk membina surau dan kemudahannya ada antara komuniti lain yang membina surau dengan kos RM300,000 atau lebih. Tetapi oleh kerana AJK surau As-Syakirin membina secara berasingan nampak seolah-olah harga kos membina kelengkapan surau seperti ingin membina sebuah lagi surau.

Memandangkan pada 11 Julai 2010 ini AJK surau akan menganjurkan gotong-royong perkara ini akan dibawa kepengetahuan penduduk. Satu mesyuarat juga akan dibuat pada hari Ahad ini untuk membincangkan perkara yang sama. Jika penduduk tidak mahu kelengkapan surau ini tidak mengapa. Pandangan penduduk akan diambil kira. Jika dahulu pandangan penduduk tidak dapat diambilkira kerana surau masih belum siap.Ini berikutan semua penduduk tidak berpeluang berjumpa setiap hari. Apabila siap suran nanti, ramai penduduk akan datang berjemaah dan keputusan dapat dibuat dengan mudah.

Nota: Perbandingan harga kos surau as-Syakirin dengan surau di komuniti lain

1. Surau Rahmaniah Taman Harmoni Bandar Teknologi Kajang- RM860,000
2. Surau al Qayyum Pulau Indah, Kelang - RM910,000
3. Surau D Puncak Nusa Putra Bandar Sri Putra,Bangi- Rm510,000
4. Surau Fatimah Zahrah Tmn Desa Gemilang Sg Pusu Gombak -RM540,000

Selain itu banyak juga surau yang pada peringkat awal pembangunannya berharga kurang daripada RM100,000. Namun apabila sudah dinaik taraf bangunan surau dan kemudahannya dari masa ke semasa, akhirnya surau tersebut mencecah harga lebih daripada Rm200,000 dan ada antara surau tersebut rekabentuk asalnya sudah hilang kerana ditambah-tambah binaannya tanpa melibatkan perancangan rapi.

No comments:

Post a Comment