Sunday, June 27, 2010

Akhirnya surau siap 100%

Belum. Belum lagi...hanya tinggal sedikit sahaja lagi.

Baki dana yang perlu dibayar kepada kontraktor adalah sebanyak Rm24,500 lagi yang meliputi bayaran di bawah:

1. Baki pemasangan pintu,tingkap dan aksesori -RM9,500
2. Pemasangan lampu,kipas dan aksesori -RM5,000
3. Cat dinding bahagian dalam dan luar -RM8,000
4. Pembersihan dan pembuangan sisa binaan - RM2,000

Untuk makluman penduduk, harga sebenar kos pembinaan surau ini sudah terdedah akhirnya.

Mengikut kontraktor harga kos pembinaan surau ini sebenarnya adalah melebihi daripada RM196,500.

Sebelum ini beberapa kata-kata penduduk yang meninjau surau ini menggambarkan harga sebenar kos binaan surau ini.

Seorang berkata " Tiang surau ini besar betul. Sudahlah besar 36 batang pula. Saiz tiang ini boleh membina bangunan 3 atau 4 tingkat! " .

Rasional - Surau ini dibina tinggi lebih daripada 20 kaki . Saiz tiang perlu besar supaya struktur bangunan kukuh. Dengan ruang solat yang tinggi edaran udara lebih baik. Kerana bentuknya yang tinggi identiti bangunan surau jelas kelihatan. Jika rendah boleh jadi bangunan surau nampak seperti dewan orang ramai sahaja.

Apa! RM196,500 ? . Memang berbaloi betul harga pembinaan surau ini. Memang susah untuk mendapat kos binaan bagi bentuk bangunan surau seperti ini. Cantik senibinanya.Komen kontraktor yang memasang simbol bulan dan bintang di atas bumbung surau As-Syakirin.

Jika kontraktor dapat menyiapkan bangunan surau ini, memang saya tabik habis.Rasa-rasa macam tak boleh nak disiapkan dengan kos sebanyak RM196,500.Seorang penduduk yang lain pula memberi komen.

Kontraktor pembinaan surau ini juga seperti menduga AJK dengan bertanyakan kos pembinaan surau ini kepada kontraktor lain di hadapan AJK. Tanya beliau, kalau tuan membina surau ini berapa anggaran kos yang tuan akan ambil? Congak punya congak kontraktor yang ditanya itu lansung menjawab dalam RM250,000.

Perh! memang terkena betul AJK dibuatnya...

Penulis blog sendiri mengakui kos binaan surau ini mungkin lebih daripada harga yang ditawarkan. Namun mengimbau cerita lama semasa sebutharga pembinaan surau ini dibuka AJK dimaklumkan kontraktor AZ Asia Enterprise sendiri turut ingin menyumbang dalam proses pembinaan surau ini. Mereka bukan memberi dalam bentuk wang tetapi sumbangan syarikat AZ Asia Enterprises adalah dengan memberikan tawaran harga jauh lebih rendah daripada harga pasaran.

Rakan penulis blog yang juga seorang kontraktor turut memaklumkan penulis blog jika hendak membina surau pada hari ini dengan mengambil kira kos pembelian bahan binaan dan upah pekerja, paling tidak kos binaanya boleh mencecah RM250,000.

Namun kos ini boleh jadi jauh lebih murah jika bangunan surau yang didirikan hanya sekadar untuk menjadi tempat bersolat sahaja. Jika membina seperti dewan orang ramai menggunakan separuh batu separuh papan bawah RM100,000 pun dapat atau dengan meninggalkan ciri-ciri pembinaan berkualiti tanpa mengikut spesifikasi yang dicadangkan oleh pihak bertauliah pasti harga binaan surau akan menjadi jauh lebih rendah.

Kerbau diikat dengan tali, manusia diikat dengan janji. Oleh sebab itu syarikat AZ Asia Enterprise tetap konsisten dengan janji mereka untuk menyiapkan surau ini.

No comments:

Post a Comment