Tuesday, June 15, 2010

Kerja hari ini

Hari ini semua dinding bahagian luar dan dalam bangunan surau siap 100%. Sehubungan itu bendahari telah membayar baki sebanyak RM6,000 kepada Encik Azman. Jadi untuk kos pemasangan simen plaster, semua sudah dibayar kepada kontraktor.

Penulis blog bersama En Azman turut telah pergi ke kedai hardware Kg Rinching bertanyakan status bekalan atap genting yang masih belum dihantar pekedai tersebut. Jam 11:30 pagi tadi 400 atap genting sudah dihantar tetapi masih tidak cukup lagi kerana kedai kehabisan bekalan. Mungkin besok baru dihantar oleh kilang.

Penulis blog telah bertanya En Azman mengapa tidak membeli dalam kuantiti yang banyak secara sekaligus atap ini. Jawapan En Azman kerana beliau tidak mahu ada lebihan atap. Ada lebihan atap yang banyak merugikan daripada segi kos. Apa-apapun pemasangan atap menunjukkan kemajuan.

Dalam masa yang sama pada hari ini kerja mengecat undercoat bangunan surau masih diteruskan dan pekerja-pekerja telah mula memasang simen render lantai surau.

Turut hadir di tapak surau pada hari ini adalah subkontraktor yang diupah AZ Asia Enterprise untuk memasang frame pintu dan tingkap, memasang pintu sliding dan tingkap daun serta aksesori yang lain melibatkan kerja-kerja alminium dan kaca. 3 pekerja subkontarktor ini telah mendapatkan ukuran. Subkontraktor ini turut meminta pendahuluan sebanyak Rm3,000 untuk membeli bahan. Sehubungan itu bendahari telah mengeluarkan cek berjumlah RM3,000 lagi untuk membayar pendahuluan seperti yang diminta kepada En Azman. Subkontraktor tersebut memaklumkan dalam tempoh 8 hari semua frame pintu,tingkap, pintu sliding dan lain-lain aksesori siap.Kos kerja ini adalah berjumlah RM14,500. Jadi baki yang belum dibayar adalah sebanyak RM11,500.

No comments:

Post a Comment