Monday, June 7, 2010

Beri kepercayaan kepada penulis blog dan beberapa AJK mengurus projek pembangunan surau

Sengaja penulis blog menulis entry ini pada hari ini. Ini berikutan penulis blog sudah mendengar berita terdapat penduduk bertanya status pembinaan surau as-Syakirin jika pembinaannya menghadapi masalah.

Untuk makluman penduduk dan semua penderma, kini pembangunan surau As-Syakirin sudah sampai ke peringkat akhir pembinaan. Yakni penulis blog dan AJK tidak perlu bimbang lagi seperti dulu.

Kerja-kerja yang masih tidak siap sekarang adalah kerja yang sudah mudah dilaksanakan. Atap yang tidak siap hanya perlu disusun sahaja. Selepas kemasan dinding siap, kerja mengecat pula dibuat. Siap pendawaian letrik AJK akan meminta kontraktor TNB memasang meter elektrik dan dalam masa yang sama peralatan elekrik akan dipasang seperti lampu,kipas,plug,suis letrik dan ELCB. Kerja membina longkang serta memasang frame pintu dan tingkap serta aksesorinya juga sudah mudah dilaksanakan.

Peringkat paling kritikal pembangunan surau ini adalah pencarian dana. Kini dana sudah cukup. Kepada semua penduduk yang menderma AJK ingin mengucapkan berbanyak terima kasih. Tidak lupa juga ucapan terima kasih kepada penduduk yang membantu AJK mencari dana dan AJK pembinaan yang bertungkuslumus mencari dana sehingga dana pembinaan surau cukup untuk menampung semua kos pembinaan.

Selain pencarian dana, peringkat kritikal pembinaan surau ini atau kerja yang susah dilaksanakan iaitu pembinaan struktur bangunan dan rangka bumbung. Kini struktur bangunan bukan sahaja siap sepenuhnya malah rangka bumbung juga sudah siap sepenuhnya dan bumbung pula dalam proses sedang dipasang. Selain itu beberapa kerja juga sedang dijalankan serentak sekarang. Kerja-kerja yang sedang dijalankan serentak sekarang adalah kemasan plaster dinding dan pemasangan pendawaian elektrik.

Cuma apa yang penting sekarang adalah komitmen kontraktor sahaja. Dari hari ke hari penulis blog dan beberapa AJK seringkali mengingkatkan kontraktor supaya tidak lari dari tanggungjawab menyelesaikan pembinaan surau as-Syakirin sehingga siap sepenuhnya.

InsyaAllah duit semua penderma akan diurus dengan baik oleh penulis blog yang juga selaku bendahari. Jika tiada sebarang masalah, insyaAllah Ramadhan ini surau akan siap dan sedia digunakan.

Seperkara lagi untuk makluman semua penduduk dan penderma, kemajuan pembangunan surau ini diselia oleh 4 orang AJK yang sudah diputuskan dalam mesyuarat. AJK berkenaan iaitu Pengerusi, penulis blog sendiri, Tn Hj Razak dan juga En Mohd Nor. Hanya empat orang AJK sahaja yang dibenarkan memberi arahan kerja dan teguran kepada kontraktor.

Penduduk dan semua penderma dinasihatkan supaya tidak mendengar sebarang maklumat yang salah dengan projek pembangunan surau ini. Dapatkan maklumat pembinaan yang tepat daripada penulis blog sendiri.

No comments:

Post a Comment