Tuesday, June 29, 2010

Pelan binaan surau as-Syakirin dipilih oleh Tn Haji Halim

Pada peringkat awal cadangan pembangunan surau as-Syakirin AJK bermesyuarat untuk menentukan pelan binaan surau. Untuk menjimatkan kos AJK bersetuju melantik Tn Hj Razak mendapatkan pelan binaan surau lain yang sudah dibina. Hasilnya 3 pelan binaan surau lain dibentangkan. Daripada ketiga-tiga pelan tersebut pelan binaan surau As-Syakirin telah dipilih oleh Tn Hj Halim dan akhirnya semua AJK bersetuju dengan beliau. Penulis blog mulanya tidak bersetuju kerana bimbang harga kos binaannya yang tinggi dan kesukaran mencari dana membangunkannya. Namun oleh kerana AJK lain bersetuju maka penulis blog menerima sahaja keputusan mesyuarat kerana adat mesyuarat suara majoriti adalah keputusan. Jika penulis blog tidak setuju bermakna penulis blog tidak layak menjadi AJK. Begitu juga dengan pemilihan cat putih untuk bangunan surau. Penulis blog jika boleh mahu cat warna lain tetapi mesyuarat memutuskan surau dicat putih maka kenalah penulis blog akur.

Peringkat awal AJK penaja ditubuh oleh beberapa individu. Kemudian satu taklimat dibuat untuk mencari AJK yang masih tidak cukup. Pada ketika taklimat dilakukan penduduk telah diberi peluang untuk memilih AJK yang mereka fikir mampu membuat kerja malah penulis blog sendiri memaklumkan penduduk jika penduduk merasakan penulis blog tidak layak memegang jawatan bendahari mereka boleh memilih orang lain. Tetapi penulis blog tetap dipilih juga.

Oleh kerana mandat telah diberi oleh penduduk maka sangat tidak adil perkara yang sudah diputuskan oleh AJK dalam mesyuarat dipertikai.

Namun dalam masa yang sama penulis blog sedia maklum suara-suara sumbang adalah biasa dalam kita berorganisasi. Bukan sahaja AJK terdedah kepada perasaan tidak puas hati penduduk malah kadangkala ada juga AJK tidak bersetuju dengan AJK yang lain.

No comments:

Post a Comment