Monday, November 16, 2009

Merugikan dana kerajaan dan duit orang ramai

Betulkah rugi...penulis blog sendiri telah menderma sebanyak RM550. Terdapat juga kos-kos lain yang penulis blog telah keluarkan dari poket sendiri untuk belanja pengurusan. Masa penulis blog juga terbuang begitu sahaja untuk membuat kerja-kerja pengurusan dalam membangunkan surau As-Syakirin ini termasuklah mengemaskini blog ini yang memerlukan pengorbanan masa serta perahan minda. Orang kata tak ada kerja cari kerja. Menyusahkan diri namanya.

Namun penulis blog lansung tidak terasa rugi untuk mengeluarkan wang tersebut. Sekurang-kurangnya sebanyak RM550 penulis blog telah infaqkan ke arah kebaikan. Surau yang dibangunkan ini akan digunakan bergenerasi lamanya. Selepas penulis blog tiada dalam dunia ini, ia akan tetap digunakan.

Jika tidak beri sumbangan pula, wang tersebut penulis blog akan belanjakan ke arah lain. Duit penulis blog akan habis juga akhirnya. Kadangkala perbelanjaan tersebut lansung tidak bermanfaat. RM550 ini kadangkala penulis blog habiskan makan bersama keluarga di restoran dalam tempoh 2 atau 3 bulan sahaja. RM550 bagi penulis blog tidaklah banyak mana. Inikan pula RM100.

Sungguhpun begitu, penulis blog sedia maklum RM100 ini juga adalah jumlah yang agak besar bagi sesetengah individu. Penulis blog satu masa dahulu datang dari keluarga begini.

Tetapi rumah penduduk di fasa 6 dan 7 ini bukankah berharga lebih dari RM100,000?

Jika merugikan dana kerajaan dijadikan alasan, banyak lagi benda lain yang boleh dibuat perbandingan. Penulis blog tidak mahu mencatatnya di sini. Ada pro dan kontra nanti. Penulis blog mungkin akan kata rugi. Orang lain pula kata tidak dan begitulah sebaliknya.

Surau ini adalah merupakan satu infrastruktur atau kemudahan awam samalah keadaannya seperti penduduk perlukan jalanraya, perlukan sekolah, perlukan dewan dan sebagainya. Surau ini apabila dibangunkan akan digunakan oleh penduduk. Mustahil ia akan kosong atau hanya seorang dua sahaja menggunakannya...

No comments:

Post a Comment