Monday, November 16, 2009

Lembaga zakat pula perlu maklumat

Hari ini penulis blog dihubungi pengerusi memaklumkan Lembaga Zakat meminta AJK menghantar kertas kerja , 3 bulan penyata bank , gambar tapak surau dan gambar surau sementara atau surau terdekat yang penduduk kunjungi untuk menumpang berjemaah.

Seperti kata penulis blog, memohon peruntukan dari Lembaga zakat adalah langkah terakhir akan dipilih untuk menampung kos pembinaan surau As-Syakirin.

Secara peribadi penulis blog lebih suka wang zakat diperuntukkan bagi membantu fakir miskin. Orang-orang Islam yang melarat, ibu-ibu tunggal yang kesempitan hidup, membantu membina atau membaiki rumah-rumah rakyat yang daif, membiayai kos pengurusan rumah anak-anak yatim, memberi biasiswa pendidikan kepada pelajar yang tidak mampu dan kepada orang lain yang lebih memerlukan.

Kepada penduduk di komuniti ini, surau yang hendak dibangunkan adalah untuk kegunaan kita sendiri. Sangat patut kos pembinaannya di sumbangkan oleh kita sendiri. Tidak banyak sedikit. Sekurang-kurangnya kita memberikan sumbangan ke atas pembinaannya. Jangan biarkan pihak lain membiayai surau kita sepenuhnya untuk kita gunakan tanpa kita terlibat dengan usaha membangunkannya.

Kepada penderma dari luar komuniti kami, tuan/puan boleh terus menyumbang. Bantuan dari tuan/puan juga amat kami hargai.

No comments:

Post a Comment