Monday, November 16, 2009

Fikirkan menjana ekonomi

Duit kita ada hak orang lain didalamnya.

Kita ada duit. Kita derma untuk bina surau. Duit itu kita beri pada kontraktor. Kontraktor dengan pekerja-pekerjanya akan dapat upah atau gaji hasil dari membina surau itu. Kontraktor juga beli bahan binaan dari pekedai hardware. Di kedai hardware pula ada beberapa orang pekerja. Mereka mendapat gaji dari majikannya. Bahan binaan itu pula dibuat di kilang. Di kilang ramai lagi pekerja mendapat upah hasil titik peluh mereka.

Sudah dapat gaji, pekerja-pekerja tadi beli pula barang di kedai. Pekedai pula dapat duit. Pekedai perlu barang untuk beli dari pembekal. Pembekal pula bayar untuk dapatkan dari pengeluar atau pekilang. Semuanya dapat ganjaran dari duit itu tadi. Duit kita berpusing-pusing. Semua orang mendapat manfaat darinya. Ini menjana ekonomi namanya.

Semasa orang yang mendapat manfaat dari bayaran kos pembinaan surau itu tadi membeli barang-barang , ada cukai didalamnya. Mereka secara tidak lansung membayar cukai barangan tersebut. Kita tidak sedar. Cukai itu berbalik kepada kerajaan. Cukai yang kerajaan dapat itu diberi semula kepada rakyat.

No comments:

Post a Comment